Strefa Zdowia i Urody

0

Kontrolowanie wagi, jak robić to prawidłowo?

Strefa Zdrowia i Urody 8 stycznia 2014

kontrolowanie wagiWbrew pozorom tym co najlepiej pozwoli nam śledzić utratę wagi (oszacować czy treningi i zmiany w jadłospisie przynoszą efekty) nie jest ważenie się.

Waga waży wszystko: kości, organy, tłuszcz, mięśnie a także spożytą wodę a wskazywany przez nią wynik może być bardzo mylny i uzależniony od wielu czynników np. zupełnie inny wynik uzyskamy stając na wadze rano, tuż po przebudzeniu się a zupełnie inny wieczorem.

Jak zatem w prawidłowy sposób powinno wyglądać kontrolowanie wagi aby śledzić swoje postępy?

Najłatwiejszym i najbardziej trafnym sposobem śledzenia utraty nie tyle wagi co zbędnej tkanki tłuszczowej jest mierzenie się.

Pomiary tych partii ciała, na których formie zależy Ci w szczególności dokonywane co 3-4 tygodnie dadzą Ci dokładny obraz tego co udało ci się osiągnąć.

Innym dobrym pomysłem na ocenę rezultatów jest zrobienie sobie zdjęć: przed i po, z czasów kiedy nie byłaś z siebie zadowolona i z czasów kiedy czujesz się świetnie we własnej skórze.

Do najbardziej wdzięcznych sposobów sprawdzania poziomu utraty zbędnej tkanki tłuszczowej należą zakupy – jeśli zaczynasz się mieścić w ubrania o których jakiś czas temu mogłaś pomarzyć to znaczy, że jest super.

przemiana

To jak wyglądasz w poszczególnych ubraniach może okazać się o wiele trafniejszym narzędziem pomiarowym od cyferek wskazywanych przez wagę, dlatego zamiast się ważyć przynajmniej dwa razy w miesiącu odpowiedz sobie szczerze na następujące pytania:

Czy twoje spodnie są nieco luźniejsze niż zwykle?
Czy twoja ulubiona bluzka jest bardziej luźna niż zwykle?
Czy czujesz się lepiej we własnej skórze?

Odpowiedź na te i podobne pytania powinna brzmieć: „Tak” :)

Dlaczego lepiej śledzić zawartość tkanki tłuszczowej w organiźmie niż wagę?

Jak zapewne słyszałaś nie raz: mięśnie są cięższe niż tłuszcz.

To główny powód, przez który osoby często ważące się mogą niepotrzebnie zniechęcić się do dalszych działań – zwiększona masa mięśniowa może sprawić, że waga pokaże większe wartości, mimo że tak naprawdę schudłaś.

Niejednokrotnie zdarza się, że dwie osoby o tej samej wadze mogą wyglądać zupełnie inaczej – dzieje się tak ponieważ mięśnie chociaż są cięższe to zajmują mniej miejsca i lepiej się prezentują. Tłuszcz jest lżejszy od mięśni – pamiętaj o tym zanim następny raz wejdziesz na wagę.

Tym, którzy mimo wszystko lubią pomiary polecam urządzenie do pomiaru grubości fałdy skórnej, pomiar DEXA lub internetowy kalkulator do mierzenia poziomu tkanki tłuszczowej w organiźmie.

Ciekawostka

Jeżeli chudniemy tylko ograniczając ilość jedzenia, bez ćwiczeń to zrzucając kilogramy zrzucamy również mięśnie. Będziemy ważyć mniej, ale dalej będziemy „galaretowaci”.

Taki efekt pojawia się najczęściej u osób stosujących diety niskokaloryczne.

Pobierz DARMOWEGO e-booka: „Elastyczna Formuła Odżywiania” – chudnij rozsądnie >>>

Skomentuj

Zaloguj się

Nie pamiętasz Hasło ?

Zarejestruj się!