Strefa Zdowia i Urody

0

Plecy bez bólu- Jak dbać o kręgosłup?

Strefa Zdrowia i Urody 18 października 2013

Z roku na rok coraz większa ilość, coraz młodszych ludzi (zarówno sportowców jak i prowadzących bierny tryb życia) skarży się na bóle kręgosłupa, które zdecydowanie utrudniają sprawne funkcjonowanie. Zatem jak dbać o kręgosłup?

Ból pleców sprawia, że najprostsze czynności takie jak np. pochylanie się, wstawanie z łóżka czy swobodne zawiązanie butów stają się problemem. Jak zatem chronić kręgosłup i co robić, żeby nie bolał? – o tym już za chwilę tymczasem skupmy się na przyczynach powstawania bólu.

Kto najczęściej skarży się na bóle pleców?

Z jednej strony są to ludzie prowadzący siedzący tryb życia i nie uprawiający sportu na co dzień.

Do głównych przyczyn pojawiania się u nich bólu pleców zalicza się:

- długie siedzenie w jednej pozycji,
- siedzenie w nieprawidłowej pozycji (garbienie się czy zakładanie nogi na nogę prowadzące do skrzywień kręgosłupa i powstawania żylaków)
- brak ruchu prowadzący do unieruchomienia i zwiotczenia muskulatury aparatu ruchu,

Z drugiej strony z bólami pleców zmagają się sportowcy, którzy najczęściej doprowadzają do powstawania przeciążeń poprzez:

- wykonywanie ćwiczeń obciążających kręgosłup,
- przyjmowanie złej postawy podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń,
- nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń pod względem technicznym.

Uporczywy ból pleców coraz częściej pojawia się też u dzieci zmuszonych do noszenia zbyt ciężkich plecaków lub mających złą postawę spowodowaną np. skoliozą.

Ćwiczenie, które może spotęgować bóle pleców

Jednym z najbardziej popularnych ćwiczeń na brzuch wykonywanym zarówno przez kobiety jak i przez mężczyzn jest unoszenie prostych nóg do góry, w leżeniu.

Okazuje się, że ćwiczenie to może nasilić bóle pleców zwłaszcza w odcinku lędźwiowym, dlaczego?

Mięsień ma dwa miejsca przyczepu a jego skurcz następuje kiedy te dwa punkty zbliżają się do sobie natomiast kiedy te dwa punkty oddalą się od siebie, mięsień rozciąga się i rozluźnia.

Podobna zasada obowiązuje przy pracy poszczególnych mięśni np. kiedy pracują mięśnie brzucha to mięśnie do nich antagonistyczne rozciągają się i rozluźniają.

Mięśnie odpowiadające głównie za unoszenie nóg w zwisie to mięśnie lędźwiowe, a nie brzucha.

Górny przyczep mięśnia prostego brzucha znajduje się na spodzie żeber – dolny przyczep mieści się przy kości łonowej.

Zginacz bioder przymocowany jest do górnej/wewnętrznej części ud oraz do kręgosłupa (do kręgów lędźwiowych i dysków).

- podczas unoszenia nóg w górę, w leżeniu przyczepy mięśni brzucha nie zbliżają się do siebie a zatem brzuch nie pracuje tak jakbyśmy sobie tego życzyli a odcinek lędźwiowy kręgosłupa jest narażony na przeciążenia.

Jak skutecznie chronić kręgosłup przed urazami?

Jednym z najlepszych sposobów jest stabilizacja korpusu – więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj>>>

Silny, muskularny korpus, może ustabilizować i usztywnić kręgosłup oraz skutecznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia urazów.

Ważne jest też właściwe wzmacnianie mięśni czyli innymi słowy wzmacnianie antagonistyczne

Innym czynnikiem, prawie zawsze poprawiającym kondycję kręgosłupa jest utrata wagi – jeśli nie jest ona zbyt szybka może okazać się pomocna w zredukowaniu zużycia i osłabienia dysków oraz tworzenia się na nich wypukłości.

Skomentuj

Zaloguj się

Nie pamiętasz Hasło ?

Zarejestruj się!