Strefa Zdowia i Urody

0

Jak dbać o kręgosłup w ciąży? 9 zasad

Strefa Zdrowia i Urody 28 października 2013

lędźwieCiąża to czas kiedy szczególnie warto zadbać o kręgosłup ponieważ około drugiego trymestru – kiedy powiększa się brzuch i biust – jest on bardzo obciążony i podatny na uszkodzenia.

Organizm kobiety w ciąży produkuje duże ilości relaksyny – hormonu, który jest odpowiedzialny za przygotowanie kości, wiązadeł stawów oraz miednicy do narodzin dziecka.

Relaksyna rozluźnieniając więzadła międzykręgowe sprawia, że kobieta w ciąży gorzej niż zwykle radzi sobie z obciążeniem.

Jeszcze inną przyczyną bólu pleców w ciąży może być nieprawidłowa postawa – wypinanie brzucha do przodu, które sprzyja pogłębianiu się naturalnej krzywizny kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. W tym przypadku źródłem bólu są powstające napięcia mięśniowe.

Jak temu wszystkiemu przeciwdziałać?

kręgosłupZasada 1

Nie przejadać się. Nie jedz za dwie osoby – Jedz dla dwóch osób. Stawiaj na jakość a nie ilość spożywanego jedzenia i pamiętaj, że zbyt duży przyrost wagi to obciążenie dla kręgosłupa.

Zasada 2

Trzymaj prawidłową postawę tak często jak to możliwe. Naucz się napinać mięśnie dna miednicy. Siedź na krześle tak, aby oparcie dało Ci wyprostowaną sylwetkę. Możesz podłożyć poduszkę pod odcinek lędźwiowy, by plecy równomiernie przylegały do oparcia.

Zasada3

Odstaw szpilki i buty na wysokim obcasie do szafy. Zaopatrz się w buty na niższym podbiciu, ale nie całkiem płaskie. Najlepsze są te na niewielkim, najlepiej dość szerokim obcasie, bo to zapewnia stabilność i fizjologiczny układ stopy w obuwiu.

Zasada 4

Nie dźwigaj ciężkich rzeczy. Jeśli już niesiesz coś cięższego, to postaraj się ciężar rozłożyć na obie ręce równomiernie. Nie wypychaj brzucha nienaturalnie do przodu. Głowę i szyję trzymaj prosto. Idź stabilnie na całych stopach. W trosce o kondycję swojego kręgosłupa zlecaj przenoszenie ciężkich przedmiotów najbliższym.

Zasada 5

Podczas podnoszenia np. zakupów, nie zginaj się w pasie. To porada nie tylko dla kobiet ciężarnych. Tę zasadę zapamiętaj ogólnie na przyszłość. Kiedy sięgasz po coś z podłogi, przykucnij tzn. ugnij lekko nogi w kolanach, a podnoszony przedmiot miej bezpośrednio przed sobą. Zakupy chwyć obiema rękoma. Ta pozycja jest bezpieczna dla kręgosłupa.

Zasada 6

Kiedy odpoczywasz w ciągu dnia, pamiętaj, by robić to z nogami uniesionymi do góry.

Zasada 7

Rozluźniaj i rozciągaj kręgosłup. Zrób masaż podczas prysznica. Można wspaniale wymasować plecy strumieniami wody. Pamiętaj, aby woda nie była zbyt gorąca.

Zasada 8

sen

Śpij we właściwych pozycjach, najlepiej na boku.

Zasada 9

Jeśli czujesz się na siłach, ciąża przebiega prawidłowo a Twój lekarz nie widzi przeciwwskazań – ćwicz i bądź aktywna w ciąży.

Przed przystąpieniem do ćwiczeń sprawdź, czy na pewno możesz się zdecydować na dany rodzaj zajęć, realnie oceń swoje możliwości – to nie jest czas na wielkie wyzwania.

Słuchaj własnego ciała. Nie idź na te same zajęcia co koleżanka. Znajdź formę zajęć odpowiednią dla siebie i weź pod uwagę swoje możliwości oraz potrzeby. \

Jeśli np. masz skłonności do infekcji intymnych to nie chodź na basen bo może Ci to bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Skomentuj

Zaloguj się

Nie pamiętasz Hasło ?

Zarejestruj się!