Strefa Zdowia i Urody

1

Zgubne podjadanie. Jak przestać jeść słodycze?

Strefa Zdrowia i Urody 5 listopada 2013

jak przestać jeść słodyczeZgubą większości osób, które chcą się odchudzić są słodycze – niestety większość zaczynających się odchudzać nie chce wierzyć w to, że samo wyeliminowanie z jadłospisu słodyczy uruchomi proces gubienia zbędnej tkanki tłuszczowej i zamiast zacząć właśnie od tego odchudzanie zwykle zaczynają od ograniczenia jedzenia wszystkiego co kojarzy im się z dobrym naraz – ulubione kotlety, ziemniaki, przekąski, ciasta oraz ulubione czekoladki czy batony.

Po tygodniu okazuje się, że życie bez tych produktów to „nie życie” i zaczyna się podjadanie, pierwszą rzeczą, do której zazwyczaj wracamy są słodycze.

Dlaczego po nie sięgamy?

- są pięknie zapakowane i kuszą już samym swoim wyglądem
- zawsze świetnie smakują i rozpływają się w ustach
- nie trzeba poświęcać ani grama czasu na ich przygotowanie
- niewiele kosztują
- są łatwo dostępne
- schrupanie ich zajmuje dosłownie chwilę
- zjedzenie ich uważamy za mniejsze przewinienie niż odstąpienie od diety

Czym jest amygdala i co z tym wszystkim ma wspólnego?

Nieliczna grupa ludzi potrafi zmienić nawyki poprzez wykorzystanie silnej woli – większość tego nie potrafi – dlaczego?

Jest taka część w naszym mózgu, która decyduje o naszym zachowaniu w podbramkowej sytuacji i włącza albo opcję walki albo ucieczki na długo przed tym jak zaczniemy racjonalnie myśleć – jest nią amygdala zwana inaczej ciałem migdałowatym.

słodycze

Posiadanie ciała migdałowatego jest niezwykle przydatne wtedy kiedy grozi ci prawdziwe niebezpieczeństwo bo dzięki niemu możesz np. szybko zareagować i w porę uciec kiedy ktoś chce Cię napaść.

Niestety do funkcji ciała migdałowatego nie należy racjonalne myślenie i analizowanie czy coś co postrzega za niebezpieczeństwo jest faktycznie dla ciebie niebezpieczne czy nie, to znaczy:

jeśli po przejściu na dietę zaczynasz tęsknić za jedzeniem, którego spożywanie sprawiało ci radość i zaczynasz się z tego powodu męczyć i źle czuć to ciało migdałowate „w trosce o Twoje bezpieczeństwo” próbując Cię wyrwać z ponurego nastroju włącza reakcję ucieczki i skłania Cię do zjedzenia tego za czym najbardziej tęsknisz a jednocześnie złamania postanowienia – „dla Twojego dobra” :)

Na szczęście jest sposób, w który można skutecznie zabezpieczyć się przed włączeniem reakcji obronnej ze strony ciała migdałowatego – tym sposobem jest kaizen.

Czym jest kaizen?

Kaizen to japońska filozofia, dzięki której możesz stworzyć nowy nawyk w bezpieczny sposób, bez udziału ciała migdałowatego.

Grupa ekspertów promujących tą metodę udowodniła, że aby w trakcie kreowania nowego nawyku zabezpieczyć się przed włączeniem reakcji ciała migdałowatego trzeba wprowadzać zmiany powoli.

Zmierzaj do celu małymi krokami.

Małe kroki sprawią, że w nieinwazyjny sposób będziesz w stanie wprowadzić w życie niemalże każdy nawyk – sęk jednak w tym, żeby kroki były faktycznie małe a stawiane systematycznie i konsekwentnie, np:

jeśli chcesz schudnąć to nie przestawaj z dnia na dzień słodzić herbaty i kawy, używać mleka, jeść słodyczy, unikać potraw smażonych… – nie rezygnuj ze wszystkiego naraz!

Zdecyduj co chcesz osiągnąć i powoli zmierzaj do celu – nie przechodź na dietę tylko skup się na stopniowym zastępowaniu starych, gubiących Cię nawyków – nowymi.

Stopniowo zmieniaj swój styl życia.

Odchudzanie zacznij np. od ograniczenia jedzenia tylko słodyczy i zawsze miej pod ręką coś co Ci je zastąpi – przygotuj sobie ulubione warzywa lub orzechy do chrupania na cały dzień. Postaraj się uczynić z tego nawyk niemalże taki jakim jest mycie zębów a dopiero później przejdź (jeśli będzie taka potrzeba) do wprowadzania kolejnych zmian.

Komentarze (1)

  1. Dobrym sposobem na podjadanie jest wizualizacja skutków. Mam na myśli zarówno wpływ na tkankę tłuszczową (jej rozrost) ale też na zęby (ubytki). Podjadając, zwłaszcza slodycze, między posiłkami warto wyobrazić sobie co się z nimi stanie i jaki to ma wpływ. Wyobrazić sobie ich drogę wprost do komórek tłuszczowych. Podobnie warto wyobrazić sobie co się dzieje na naszych zębach po zjedzeniu słodyczy pomiędzy posiłkami. Resztki bogate w cukry proste pozostaną na powierzchni zębów i służyć będą za doskonałą pożywkę dla bakterii rozkładających szkliwo. Efekt takiej wizualizacji zapewniony.

    Odpowiedz

Skomentuj

Zaloguj się

Nie pamiętasz Hasło ?

Zarejestruj się!