Strefa Zdowia i Urody

1
GD Star Rating
a WordPress rating system

Dieta Dukana wady i zalety (opinia Dietetyka)

Strefa Zdrowia i Urody 27 marca 2013
GD Star Rating
a WordPress rating system

Dieta Dukana ma swoje wady i zalety. Opiera się głównie na produktach białkowych a drastycznie ogranicza tłuszcze i węglowodany – podaż białka wynosi ok. 2-3g na kilogram masy ciała na miesiąc. Osoba ważąca ok. 80 kg, w ciągu doby powinna spożyć ok. 160-240g białka.

Autor podzielił dietę na 4 okresy:
• fazę uderzeniową (trwającą od 1 do 10 dni),
• fazę równomiernego rytmu utraty wagi (trwającą do momentu osiągnięcia zaplanowanego celu – ubytku określonej liczby kilogramów),
• fazę utrwalania uzyskanej wagi – długość tej fazy zależy od ilości straconych kilogramów.
w poprzedniej fazie – 1kg mniej to 10 dodatkowych dni fazy trzeciej, (jeżeli osoba schudła 10 kg to faza trzecia będzie dla niej trwała 100 dni)
• faza definitywnej stabilizacji – oznacza powrót do naszego wcześniejszego odżywiania z wyjątkiem ścisłej diety proteinowej w każdy czwartek do końca życia.

Lekarze, dietetycy określają dietę Dukana mianem diety nieracjonalnej, czyli takiej, która nie ma odpowiedniego składu pod względem wartości odżywczych (zaburzone jest tutaj dzienne zapotrzebowanie organizmu na białka, tłuszcze i węglowodany).

Prawidłowa racjonalna dieta ma prowadzić do ograniczenia energii, ale w swym składzie musi zawierać wszystkie składniki odżywcze (niezbędne do prawidłowego funkcjonowania) w odpowiednich proporcjach.

Dlaczego dieta Dukana działa?

Związane to jest tak naprawdę z „odtłuszczającym” aspektem białka – jeżeli w diecie jest więcej białka, niż pozostałych składników, to będzie ono miało działanie odchudzające.

Należy pamiętać, że dieta proteinowa działa na nasz organizm bardzo podobnie jak głodówka: ustrój człowieka w sytuacjach skrajnych przede wszystkim zaczyna oszczędzać składnik naszej diety, jakim jest białko. Wiąże się to z tym, iż z rozpadu tego składnika organizm otrzymuje aminokwasy, które są niezbędne do życia (składnik budulcowy wszystkich najważniejszych organów: wątroby, serca, nerek, itd.), w przeciwieństwie do nadmiaru tłuszczu. Dlatego w momencie braku energii nasz organizm, mimo wszystko nie chcąc stracić ważnych składników – aminokwasów, daje „rozkaz” hormonalny do spalania zapasów tłuszczów celem pozyskania brakującej energii. Reasumując, dieta Dukana w swoim założeniu „oszukuje” ustrój człowieka.

Jakie są skutki stosowania diety Dukana?

• zwiększona zawartość białka i niska zawartość węglowodanów, powoduje, że jest dietą moczopędną, co na pierwszy rzut oka mogło by się wydawać dobre, ale to tylko pozory. Po pierwsze dzięki temu efektowi wydaje się nam, że chudniemy, a tak naprawdę tracimy wodę, wydalając ją z mocze, a co za tym idzie wapń, czego konsekwencja może być kamica nerkowa.
• dieta ta zawiera dużo tłuszczu zwierzęcego, a więc ma cechy diety miażdżycowej,
• w trakcie diety dochodzi do zaparć, albo biegunek w zależności od fazy diety,
• powstają zaburzenia elektrolitowe, dochodzi do niedoboru magnezu i potasu, co może powodować zaburzenia rytmu serca

Efekt jojo może zależeć w pewnym sensie od zwiększenia węglowodanów w diecie, co powoduje, co przekłada się na zwiększoną ilość wydzielanej insuliny i nasilenie procesów anabolicznych, czyli to, co zjemy łatwo się nam odłoży w tłuszcz.

Dieta Dukana powoduje przejście naszego organizmu w stan przewlekłej ketozy, gdzie dochodzi do spalania tłuszczu przy znacznym niedoborze glukozy we krwi.

Przewlekła ketoza to zakłócenie równowagi kwasowo-zasadowej i w konsekwencji kwasica, która prowadzi do odwonienia, nudności, osłabienia, wymiotów, bólów brzucha, zaburzeń elektrolitowych (hipokalemi, hipofosatemi). Nasz organizm, aby poradzić sobie z nadmierną ilością białka, zaczyna odkładać metabolity tego składnika w nerkach, co powoduje częściową lub całkowitą niewydolność tych narządów.Musimy pamiętać również, że zbyt duża ilość białka w diecie, stanowi również zagrożenie dla wątroby, bo to ona bierze udział w przemianach białek, które trafiają do naszego organizmu.

Dieta Dukana nie jest bezpieczna dla osób, które mają podwyższone ciśnienie – zbyt duża ilość białka podwyższa ciśnienie, co w skrajnych przypadkach prowadzić może do zawału, bądź też udaru.

Dieta Dukana powoduje zakwaszenie organizmu, ponad to można się nabawić osteoporozy, ponieważ tak jak wcześniej wspomniałam nasz organizm w trakcie diety jest zakwaszony, to żeby odkwasić krew musi skorzystać z wapnia, który znajduje się w kościach.

Poniżej przedstawiam diety, które również, nie są racjonalne dla naszego organizmu i mają destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie:
• Dieta Kopenhaska – zaburza przemianę materii – bardzo szybki “efekt jo-jo”,
• Dieta 1000 Kcal – nieodwracalne zmiany związane ze spadkiem podstawowej przemiany materii (kobiety minimum 1250 Kcal, mężczyźni 2000 Kcal),
• Dieta Atkinsa (nisko-węglowodanowa) – powoduje ketozę mięśni i ich uszkodzenie oraz zakwaszenie organizmu; ludzie stosujący te diety popadają w stan euforii, nie odczuwając głodu,
• Dieta Cambridge – 400-500 Kcal dziennie prowadzi do wyniszczenia organizmu, zwalniając wszelkie procesy metaboliczne.

Autor: Anna Chećko

SKOMENTUJ poniżej lub OCEŃ w jakim stopniu ten artykuł był dla Ciebie wartościowy-DZIĘKUJEMY!!!

GD Star Rating
a WordPress rating system

Dieta Dukana wady i zalety (opinia Dietetyka), 10.0 out of 10 based on 2 ratings

Komentarze (1)

  1. Pingback: Strefa Zdowia i Urody | Jak przyspieszyć metabolizm? - Strefa Zdowia i Urody

Skomentuj

Zaloguj się

Nie pamiętasz Hasło ?

Zarejestruj się!

Facebook